Thursday, October 25, 2012

Kejahatan VS Kebaikan


Kalau ditanya siapakah yang paling jahat kat dunia ni, sayalah orangnya.
Subuh  saya sentiasa terlajak,
Baca Al-Qur'an pun tak,
Nasihat orang pun xnak dengar,
Derhaka kat mak ayah,
Maki hamun keji caci, tu semua dah sebati dalam diri saya,
Bila sendirian ada je maksiat yang dilakukan,
Ada je dosa yang saya gemar buat,
Nafsu jahat sentiasa saya utamakan.
Dosa apa lagi yang tak pernah saya lakukan?
Semua pernah saya buat.

Tapi dua perkara jahat yang saya xsuka, mengumpat dan fitnah.
Sebab saya xnak makan daging manusia, saya ada daging impian saya yang saya nak makan kelak.
Kalau Allah zahirkan dosa-dosa saya itu dengan biji nanah di badan,
Entah berapa kali lapisan nanah itu bertindih.
Kalau Allah zahirkan dosa-dosa saya itu dengan tercabutnya sedikit isi tubuh saya bagi setiap dosa, rasanya sekarang tubuh saya hanya tinggal tulang yang reput.

Sampaikan suatu hari, entah macam mana,
Tiba-tiba Allah hadiahkan satu mimpi yang saya xsangka.
Mimpi pasal syurga. Cantik sangat. Xpernah saya tengok pemandangan yang secantik itu kat dunia ni. Rasa tenang sangat. Damai sangat.
Orang kata mana boleh mimpi syurga, semua tu kan ghaib.
Tapi xkisah la betul ke x, saya tetap nak berada di situ suatu hari nanti.

Lepas tu, saya cuba tanya ustaz, macam mana nak ke tempat yang sangat indah itu (syurga)?
Ustaz tu cakap mudah je, tunaikan hak Allah dan hak makhluknya.
Tapi saya masih tertanya-tanya, macam mana nak lakukan itu.
Bermula dari situ, saya start membelek Al-Qur'an.
Saya teliti maksud kalam Allah.
Masya-Allah, rupa-rupanya kat dalam AQ semua Allah dah bagitahu.
Di tambah lagi dengan bacaan-bacaan berkaitan dengannya.
Tiba-tiba jadi rajin membaca sedangkan sebelum ni jangan harap nak tadah buku.

Allah kata, kebaikan itu dapat menghapuskan kejahatan.
Dan sekarang, sedikit-sedikit saya gantikan dosa-dosa saya yang lalu dengan kebaikan.
Saya nak korbankan segala keseronokan dan kesenangan saya bergelumang dosa itu dengan manisnya taat kepada Allah.
Sebab saya nak masuk syurga Allah. Saya bercita-cita nak ke tempat tu.
Moga-moga Allah ampunkan saya dan Allah bimbing saya untuk berubah menjadi lebih baik.
Walaupun dosa saya sebelum ni terlampau banyak, tapi Allah masih sayangkan saya.
Allah xbagitahu, tapi saya tahu.
Sebab Allah masih sudi tegur dan pujuk saya untuk kembali kepadaNya walaupun hanya berwasilahkan mimpi.

[cerita orang]

-----------
Moga Allah menghapuskan segala dosanya dengan gantian pahala yang berterusan.
Moga perubahannya diiringi dengan bimbingan dari Allah di kala dia xmampu dibimbing oleh sekalian makhluk.
Moga dia beroleh syurga yang diimpikannya, dan semestinya tempat impian kita semua. Aamiin.

[SALAM ‘EIDIL ADHA 1433H]
KORBANKAN KESENANGAN NAFSU DAN DIRI UNTUK MENUAI MANISNYA IMAN
MOGA BEROLEH SYURGA IDAMAN
WALAU GAMBARANNYA XJELAS KELIHATAN
ITU HAKIKAT HIDUP BERIMANKAN TUHAN
MOGA KEREDHAANNYA BUATMU TEMAN

No comments:

Post a Comment